The Silicon Passion
✞
in samenwerking met SETUP Utrecht en Rodrigo Ferreira



2021 - 2023
'Met Bachs’ Matthäus-Passion en synthesizers opzoek naar een nieuwe relatie met big tech'
Big tech is overal; in onze computers, smartphones, smartwatches. Iedereen maakt hier gretig gebruik van en deelt persoonlijke gegevens voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijke app, apparaat en uiteindelijk leven. We hebben big tech dus massaal omarmd. Maar is het een warme omhelzing of een verstikkende wurggreep?
Utrechts technologie-kritisch medialab SETUP gaat in samenwerking met theatercollectief Transmissie en muzikant Rodrigo Ferreira op zoek naar een nieuwe relatie met big tech. Ze halen daarbij inspiratie uit één van de belangrijkste verhalen over boetedoening: de kruisiging. Met Bachs’ Matthäus-Passion, live synthesizermuziek, audio- en video-technologie en een parade van kleurrijke personages zoeken ze wie of wat er precies aan het kruis genageld moet worden, en hoe de wereld er na een wederopstanding uit zou kunnen zien. Verwacht een debat van evangelische proporties tussen tech nerds, technologie en gebruikers.
WALD // WALD // WALD // WALD //

Een open veld. Loop naar het midden. Kijk elkaar aan. Dit is het dan. Het einde. Het komt eraan. Wat ga je doen met de tijd die nog over is? En hoe kijk je naar de mensen om je heen als je weet dat het de laatsten zijn die je zult zien?
De Transmissie maakte WALD geïnspireerd door de vraag wat naderende rampspoed met een mens doet. Een performance waarbij ze zelf naar de achtergrond treden, en het publiek de hoofdrol laten spelen.
Een poëtische theater-ervaring over samenkomst en afscheid, over groepsdieren en einzelgängers. Een indringende beleving, die uitzoomt maar verdiept.
speellijst
Festival Hongerige Wolf juni 2019
Nationale Archeologie Dagen september 2019
Week van de Industriecultuur oktober 2019
Festival Hongerige Wolf juni 2019
Nationale Archeologie Dagen september 2019
Week van de Industriecultuur oktober 2019
credits
concept Derk Stenvers, David Schwarz
tekst Derk Stenvers
geluidsontwerp David Schwarz
stemmen David Schwarz, Ayla van Summeren, Lili Anlauf
zakelijke leiding de Transmissie Rosanne Procee
met dank aan Festival Hongerige Wolf, Annelotte van Aarst, Mauro Smit
concept Derk Stenvers, David Schwarz
tekst Derk Stenvers
geluidsontwerp David Schwarz
stemmen David Schwarz, Ayla van Summeren, Lili Anlauf
zakelijke leiding de Transmissie Rosanne Procee
met dank aan Festival Hongerige Wolf, Annelotte van Aarst, Mauro Smit


Pink Elephants on Parade

Naar een idee van Jip Bartels
Pink Elephants on Parade is een anti coming of age-story in de vorm van een electro-pop muziektheatervoorstelling die je meeneemt in een psychedelisch sprookje met visuals en live muziek.
“As a host, I salute you
Attend my pink elephants on parade
Don’t be afraid, don’t be afraid
Just follow the rail road track”
Wie nog denkt dat een slaapkamer een veilig toevluchtsoord is, heeft het mis. Monsters zitten tegenwoordig niet alleen onder je bed maar ook in je hoofd. In deze tijd van veel thuiszitten en onzekerheid, wordt onze nachtrust aangetast door bizarre dromen. Wat als je zelfs in je dromen continu op je hoede moet zijn en moet rennen voor je leven?
In 2019 wonnen Jip Bartels, de Transmissie en Amanda Payne samen de Walhalla Pitch met de presentatie van hun hallucinante Pink Elephants on Parade, een ode aan de verbeelding en een requiem voor de kinderlijke fantasie. Een poëtisch theatraal concert met nieuw gecomponeerde muziek gemaakt door een samenwerking van jonge Rotterdamse makers, geregisseerd door Anouk Beugels. De multidisciplinaire aanpak levert een spannend universum op die het publiek meetrekt de duistere diepten van het onderbewustzijn in.
Met dank aan Céline Buren.
Pink Elephants on Parade is een coproductie van Werkplaats Walhalla en De Transmissie en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Droom en Daad, Gemeente Rotterdam, Kickstart Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Prins Bernard Cultuurfonds Zuid-Holland, Lira Fonds en Stichting Elise Mathilde.
Pink Elephants on Parade is een anti coming of age-story in de vorm van een electro-pop muziektheatervoorstelling die je meeneemt in een psychedelisch sprookje met visuals en live muziek.
“As a host, I salute you
Attend my pink elephants on parade
Don’t be afraid, don’t be afraid
Just follow the rail road track”
Wie nog denkt dat een slaapkamer een veilig toevluchtsoord is, heeft het mis. Monsters zitten tegenwoordig niet alleen onder je bed maar ook in je hoofd. In deze tijd van veel thuiszitten en onzekerheid, wordt onze nachtrust aangetast door bizarre dromen. Wat als je zelfs in je dromen continu op je hoede moet zijn en moet rennen voor je leven?
In 2019 wonnen Jip Bartels, de Transmissie en Amanda Payne samen de Walhalla Pitch met de presentatie van hun hallucinante Pink Elephants on Parade, een ode aan de verbeelding en een requiem voor de kinderlijke fantasie. Een poëtisch theatraal concert met nieuw gecomponeerde muziek gemaakt door een samenwerking van jonge Rotterdamse makers, geregisseerd door Anouk Beugels. De multidisciplinaire aanpak levert een spannend universum op die het publiek meetrekt de duistere diepten van het onderbewustzijn in.
Regie en dramaturgie: | Anouk Beugels |
Libretto: | Amanda Payne |
Spel: | Jip Bartels, Amanda Payne en Ayla van Summeren |
Muziek: | David Schwarz, Jip Bartels |
Video-ontwerp: | Derk Stenvers |
Decorontwerp en uitvoering: | Quinten de Smedt, MAQERIJ |
Kostuums: | Ferry Pappalardo |
Zakelijk leider de Transmissie: | Rosanne Procee |
Regie- en productieassistentie: | Thenera van der Pluijm |
Met dank aan Céline Buren.
Pink Elephants on Parade is een coproductie van Werkplaats Walhalla en De Transmissie en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Droom en Daad, Gemeente Rotterdam, Kickstart Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Prins Bernard Cultuurfonds Zuid-Holland, Lira Fonds en Stichting Elise Mathilde.
Een site-specific performance in IJmuiden, die de geschiedenis van dit stukje IJmuiden verbind met verbeelding over het onbekende en de gravers van het kanaal. Met verrekijker in de hand en koptelefoon op loopt het publiek een route langs het kanaal terwijl ze uitgedaagd worden de wereld door nét een andere lens te zien.
Geschreven en geregisseerd door Derk Stenvers
Muziek door David Schwarz
Voor festival Week van de Industriecultuur
Foto’s door Hichem Braiek
Muziek door David Schwarz
Voor festival Week van de Industriecultuur
Foto’s door Hichem Braiek


De stad waar je nooit dacht te gaan wonen
een podcast
Een plek waar ik geen wortels heb, maar wel mijn geluk ligt.
De Transmissie duikt Leidsche Rijn in met een vraag: is dit nou de stad van de toekomst? Leidsche Rijn is een gigantische Vinex-wijk aan de rand van Utrecht, zo groot als Leeuwarden of Delft, en in twintig jaar uit de grond gestampt. Zeg maar gerust: Vinex on steroids. En eigenlijk is Leidsche Rijn nog steeds niet af. Hoe is het om te wonen in een bedachte stad? Hoe was het om een pionier te zijn op deze plek en te leven tussen de graafmachines? En wie heeft deze stad van de toekomst eigenlijk bedacht?
De stad waar je nooit dacht te gaan wonen is een podcast-drieluik van de Transmissie en Mathieu Wijdeven over deze plek. Over nieuwbouwclichés en vooroordelen, over grote gele bruggen en over de macht van stadsbouwers. De podcast is genomineerd voor de NTR Podcastprijs 2019.
De stad waar je nooit dacht te gaan wonen is een project in samenwerking met het Café Theater Festival, waar de Transmissie in 2018 het huisgezelschap was onder de naam Café Theater Onderzoekers. Het festival daagde de Transmissie uit een wijk van Utrecht in te duiken en daar de (theatrale) verbinding aan te gaan. Hier is ook De mythe van Leidsche Rijn uit gekomen, een muziektheatervoorstelling die is gespeeld op locatie in Utrecht.
︎ Aflevering 0 (13 minuten)
︎ Aflevering 1 - Over nieuw (19 minuten)
︎ Aflevering 2 - SimCity met Riek Bakker (25 minuten)
︎ Luister via Soundcloud, Spotify, iTunes of andere podcastplatforms. ︎
concept en uitvoering Derk Stenvers, Mathieu Wijdeven, David Schwarz
muziek David Schwarz
dramaturgisch advies Luc de Groen
met dank aan de familie Bosma, alle inwoners van Leidsche Rijn, Riek Bakker, alle geinterviewden
zakelijke leiding de Transmissie Rosanne Procee
Voor De stad waar je nooit dacht te gaan wonen ontving de Transmissie een subsidie van Gemeente Utrecht.
De mythe van Leidsche Rijn

Wat weet jij van die wijk in Utrecht die ver voorbij de koffiefabriek en de grote gele brug ligt? De Transmissie onderzocht de mythe van de jongste stad van Nederland: Leidsche Rijn. Als archeologen van het nu én de toekomst nemen ze je mee naar een plek die pas net bestaat, maar nu al duizend stemmen en gezichten heeft.
De mythe van Leidsche Rijn is het resultaat van een artistiek onderzoek wat De Transmissie een jaar lang deed in opdracht van Café Theater Festival Utrecht.
performance David Schwarz, Derk Stenvers
concept en tekst Derk Stenvers
muziek David Schwarz
eindregie Jip Vuik
met dank aan Marte Bosma, Eileen Graham, Luc de Groen, Wijnbar Most, Julian Cleton,
Liz Laarman, Kenny Wiesenekker, Loes de Groen


speellijst 2019
7, 8 , 9, 10 maart - Café Theater Festival, Wijnbar Most (Leidsche Rijn)
15, 16 juni - RAUM (Leidsche Rijn)
7, 8 , 9, 10 maart - Café Theater Festival, Wijnbar Most (Leidsche Rijn)
15, 16 juni - RAUM (Leidsche Rijn)
‘ there is no / code i know / to compare with your machine rotation ’
PYGMALION_OFF
Wat als de mens niet het einde is – maar een tussenstation?
De wetenschap probeert kunstmatig bewustzijn te creëren dat ons overstijgt, maar wat betekent dat eigenlijk? De voorstelling pygmalion_off is een muzikale trip die vooruitblikt op de techno-revolutie. Een sprong in het diepe naar een toekomst waar mens en machine elkaar de onvoorwaardelijke liefde hebben verklaard.
Gewapend met microfoon, synthesizer en transhumanistisch manifest bezingt de Tranmissie hun held Pygmalion: de man wiens code alles kon. Pygmalion is een uitvinder die probeert artificiëel leven te scheppen. Op een dag is ze daar: Galatea. De meest geavanceerde artificiële intelligentie ooit. Maar zijn Pygmalion en Galatea wel aan elkaar gewaagd?
De wetenschap probeert kunstmatig bewustzijn te creëren dat ons overstijgt, maar wat betekent dat eigenlijk? De voorstelling pygmalion_off is een muzikale trip die vooruitblikt op de techno-revolutie. Een sprong in het diepe naar een toekomst waar mens en machine elkaar de onvoorwaardelijke liefde hebben verklaard.
Gewapend met microfoon, synthesizer en transhumanistisch manifest bezingt de Tranmissie hun held Pygmalion: de man wiens code alles kon. Pygmalion is een uitvinder die probeert artificiëel leven te scheppen. Op een dag is ze daar: Galatea. De meest geavanceerde artificiële intelligentie ooit. Maar zijn Pygmalion en Galatea wel aan elkaar gewaagd?
“Are you informed of the future?”
Voor deze voorstelling laat de Transmissie zich inspireren door onder andere Ovidius, schrijver en filosoof Yuval Harari (’Homo Deus’) en filosoof Alan Watts.
De voorstelling combineert muziek, tekst en projectie.
Voor deze voorstelling laat de Transmissie zich inspireren door onder andere Ovidius, schrijver en filosoof Yuval Harari (’Homo Deus’) en filosoof Alan Watts.
De voorstelling combineert muziek, tekst en projectie.
pygmalion_off is een voorstelling gemaakt voor het Café Theater Festival 2018. Daar won het de Wijkjury Prijs en een speelplek op het Fringe Festival 2018.
pygmalion_off duurt circa 40 minuten.
Registratie op verzoek beschikbaar.
speellijst
februari 2018 Stukafest Middelburg
maart 2018 - Café Theater Festival
juni 2018 - Festival Hongerige Wolf
Wijsgerig Festival DRIFT
september 2018 - Amsterdam Fringe Festival
februari 2019 - Studium Generale, TU Eindhoven
“The only way to make sense out of change is to plunge into it, move with it, and join the dance.” - Alan Watts
concept
David Schwarz
Derk Stenvers
Marco Hoving
performance
David Schwarz, Marco Hoving
regie en videoprojectie
Derk Stenvers
zakelijke leiding de Transmissie
Rosanne Procee
met dank aan
Luc de Groen
Amanda Payne
Wijnbar VinVin
David Schwarz
Derk Stenvers
Marco Hoving
performance
David Schwarz, Marco Hoving
regie en videoprojectie
Derk Stenvers
zakelijke leiding de Transmissie
Rosanne Procee
met dank aan
Luc de Groen
Amanda Payne
Wijnbar VinVin

Nightmare
de nacht is dark en full of meisjesEen horrorvoorstelling over alleen op je kamer volwassen worden. Een jong meisje raakt geobsedeerd door vloggers en wil net zo zijn zoals zij, ondanks de gevaren die dat met zich meebrengt. Een verhaal over meisjes die andere meisjes in de gaten houden, het ontdekken van je eigen lichaam en paardenshampoo. Pas op: extreem griezelig.
David en Derk werkten voor deze voorstelling nauw samen met Merel Pauw om horror naar het podium te brengen. De videoprojectie, muziek, tekst en spel komen samen om
“ Vooral het vormonderzoek van de voorstelling dwong respect af dankzij de videotechniek van Derk Stenvers, die grote beelden projecteerde in de geheel witte set en aan de haal ging met het zwartwit-blokkenspel van de vloer.” - Moos van den Broek, Theaterkrant
Registratie op verzoek beschikbaar.
speellijst
27, 28, 29 maart
26 april 2018
1 juni 2018
23 juni 2018
26 april 2018
1 juni 2018
23 juni 2018
Artez, Arnhem
Perdu, Amsterdam
Maas Podium, Rotterdam
De Brakke Grond, Amsterdam (ITS Festival)
Perdu, Amsterdam
Maas Podium, Rotterdam
De Brakke Grond, Amsterdam (ITS Festival)
credits
regie
spel
videoprojectie / techniek
geluidsontwerp
advies
met dank aan
spel
videoprojectie / techniek
geluidsontwerp
advies
met dank aan
Merel Pauw
Ellie de Lange
Derk Stenvers
David Schwarz
Tim Schmidt
Toneelgroep Oostpool
Ellie de Lange
Derk Stenvers
David Schwarz
Tim Schmidt
Toneelgroep Oostpool